• do
    28
    nov
    2013

    Met de bus bezochten we 28 november het Maasziekenhuis. Eerst het oude dat gesloopt wordt, daarna het nieuwe. Voor Wiljan Laarakkers van het gelijknamige sloopbedrijf is deze afbraak ‘een gevalletje appeltje-eitje’. Bijzonder is wel, dat het bijna naast zijn deur plaats-vindt. Voor 80% werkt het bedrijf namelijk in Duitsland, met name in NordRhein-Westfalen. De helft van de totale kosten van een sloop zitten in asfaltsanering. Ook bij het Maasziekenhuis, met de in totaal 5 km vensterbanken en de vele afvoerbuizen, waarin fijn asfalt verwerkt zit. En als je ook nog te doen hebt met koperjagers, die met grof geweld het koper afbreken en die afvoerbuizen kapot maken, dan heb je een dubbel probleem en meer dan dubbele kosten en ook veel meer gevaar. Nederland heeft momenteel de strengste eisen ten aanzien van asbestverwijdering. Al gauw moeten slopers mondmaskers dragen, maar dat beperkt hun werkzaamheden per dag tot maximaal zes uur. Er zijn verschillende soorten asbest en het ene is veel gevaarlijker voor de mens dan het andere. Asbest mag niet verwijderd worden beneden een temperatuur van 5°C. (Overigens, bij lage temperaturen heeft vooral beton een heel ander sloopweerstand, dan bij hogere temperaturen).

    IMG_0778-BerryPoelen

    fotoalbum

    Scharen van een dinosaurus in het huis van de vleermuis
    De sloop van het 22 meter hoge gebouw gebeurt met een soort dinosaurus-scharen van 1.85 m breed. Zij knijpen alles fijn en vergruizen grotendeels het beton. Van het gesloopte materiaal wordt 98% gerecycled, onder meer voor wegenbouw. Van de sloopopbrengst komt 10 à 15% uit de metalen, zoals het koper. De sloop van de versterkte fundering en kelders duurt ongeveer even lang als van het zichtbare gedeelte van het ziekenhuis. De berekende afkoopsom is een kwestie van ervaring. Maar soms zijn er tegenvallers, zoals in dit geval de professionele inbrekers, en vooral de kwestie van de vleermuizen. Zij zitten ergens in de spouw en moeten ‘elders’ worden ondergebracht. Maar hierdoor vertraagt het hele traject wel  bijna een jaar. Ook in het ziekenhuis komt men dingen tegen die extra tijd vergen, zoals de afbraak van de ijzeren balken in de operatiekamers. Totaal denkt Laarakkers – het bedrijf behoort tot de drie grootste sloopfirma’s van ons land -  ca. drie maanden nodig te hebben om het 45 jaar oude gebouw klein te krijgen en uit de Maasheggen te laten verdwijnen.

    Nieuwe Maasziekenhuis (Pantein)
    Het nieuwe Maasziekenhuis behoort met Thuiszorg, de Zorgcentra en het Servicebedrijf tot de vier onderdelen van de totale organisatie Pantein. Directeur Twan Jacobs noemde via een powerpoint-presentatie, per bedrijfstak een aantal opmerkelijke kengetallen. Thuiszorg heeft 2400 medewerkers (140 Fte) verdeeld over 18 locaties. De zorgcentra kennen 1880 medewerkers (1040 Fte) verspreid over 8 locaties en 9 steunpunten. Het servicebedrijf (o.a. leverend aan de huisartsen) heeft 360 medewerkers en het Maasziekenhuis 750 medewerkers (437 Fte). In het bijna kleinste ziekenhuis van Nederland(!) zijn er 215 bedden, liggen er 125 km datakabels, is er een omzet van 72 miljoen Euro en is er verregaande samenwerking met het Radboudziekenhuis en de Maartenkliniek uit Nijmegen op de gebieden oncologie, chirurgie en urologie. Pantein is een regionale organisatie en streeft naar veel samenwerking met het regionale bedrijfsleven. Zo doet Pantein bijv. zaken met 150 leveranciers uit Cuijk, van aannemers tot voedingswinkels. Van alle gebruikte voedingsmiddelen komt 60% van regiogrutter Jan Linders.

    De rondgang. Van scheepsboei tot voedingskeuze
    Voor de binnenhuisarchitect van het ziekenhuis was de Maas de inspiratiebron inzake het interieur van de ontvangst- en doorloophal. We zien een enorme boei, houten wanden (die refereren aan steigers en kades), en verschillende tegelpatronen die het stromende water symboliseren.Ook de algenkleuren zijn in de ruimte verwerkt. Het nieuwe stiltecentrum heeft geen religieuze achtergrond (meer) en voor kinderen is er een speciale speelkamer. Opvallend bij de rondgang zijn niet alleen de slimme logistieke oplossingen, maar ook de vele technische hoogstandjes. Zoals de ingenieuze luchtverversers en de noodaggregaten, die bij een rampenscenario zorgen dat voor vier dagen stroom is gegarandeerd. Ze staan op de eerste verdieping en lopen hierdoor bij een overstroming niet onder water. Via de kleding-kokers komt alle vuile en gebruikte kleding op de juiste ‘wasplek’, maar wel in de zekerheid dat alle kleding exact is geteld èn gewogen tot 100 gram nauwkeurig. Zo is men 100% zeker dat niets (in de operatiekamers!) is achtergebleven. Verder zien we dat elk bed nu via een tv-screen  precies kan aangeven wat en wanneer iemand wil eten. Want een patient heeft vaak andere voedsel- en dieetbehoeftes dan een gezond mens. Voordelen zijn bovendien, dat er veel minder voedsel wordt weggegooid en dat de ziekenhuisduur gemiddeld met één dag is verminderd.

    Vrienden van ...
    Directeur Theo Mennen en een bezielde medewerkster sluiten de bijeenkomst af met een kort verhaal over de stichting Vrienden van het Maasziekenhuis. Het zijn er inmiddels duizend. De stichting is opgericht om extra dingen te kunnen realiseren voor de patiënten. Gesponsorde projecten zijn onder meer: specifieke massagestoelen (voor oncologische zorg), relaxstoelen en bepaalde speeltoestellen voor de kinderen.
    Als speerpuntprojecten voor 2014 worden genoemd: een leeftuin (voor buiten) en bijzondere workshops (zoals met haarpruiken) voor oncologische patiënten. Cubox gaat onder haar leden actie ondernemen om hieraan een bijdrage te leveren.

    foto's: www.hagemannfotografie.nl

  • do
    19
    sep
    2013

    19 september op daktuin bij Ebben
    Van een snelle hap naar een snelle App

    IMG_2368-C-BerryPoelen

    fotoalbum

    Het startbeeld van de lezing van Peter Sprenger (Techonomy) op de daktuin in Ebben’s Inspyrium was veelzeggend. Op het plein van het Vaticaan in Rome zien we tweemaal een mensenmassa kijken naar een pas gekozen paus. In 2005 en in 2013. Waar acht jaar geleden nog maar een enkele gsm viel te ontwaren, zien we anno 2013 alleen maar mensen zwaaien en fotograferen met mobieltjes. Vervolgens komen er digitale cijfers in beeld. Van de mobiele telefoons is momenteel 70% smartphone en dus internetgericht, 5 miljoen mensen zijn tabletgebruikers, 80% van het internetverkeer is visueel (foto, film, etc) en er is keuze uit 700.000 apps. (computerprogramma’s met heel verschillende functies, van spelletjes spelen tot bankieren)

    De boodschap is duidelijk: of u nu wilt of niet, u móet mee met de snelle en continue veranderingen op de digitale snelweg, want als u niet meegaat wordt u voor goed gepasseerd. Afwachten kan niet meer. Zelfs hele grote bedrijven kunnen zich vergissen in het tempo van de veranderingen, met alle gevolgen van dien. Nokia was marktleider in de telefonie, maar is noodgedwongen overgenomen. Blackberry is in feite verdwenen en KPN moet niet concurreren met Vodafone, maar met Whats App

    Andere marketing
    Tegelijk vraagt dit van bedrijven om een heel ander type marketing. De roep om aandacht voor een product en de gewenste zichtbaarheid hiervoor gebeurt via de nieuwe media als twitter, facebook en allerlei apps. Interactie marketing – twitter uw reactie op dit product of stel er vragen over – en sociale marketing (facebook heeft binnen zes jaar maar liefst 1,1 miljard deelnemers, oftewel klanten) zijn nieuwe standaards geworden. We krijgen een soort App-economie. Sprenger geeft tenslotte enkele praktische en slimme voorbeelden van interessante apps, zoals hotel tonight (om binnen 10 sec een goede en goedkope overnachting te boeken) en de lekker leven app, voor handige hulpjes in huis.

    Terwijl het op de daktuin langzaam begint te miezeren, zorgt het beeldscherm voor een vrolijke afsluiting: een man met een smartphone krijgt een tweed en tilt meteen een bierglas op van de tafel. Boodschap: u hoeft echt niet meer verrast te worden door een aardbeving, want u bent er even voordien al voor gewaarschuwd!

    Foto’s Berry Poelen Hagemann fotografie Cuijk

  • do
    27
    jun
    2013

    Strijp S, zo heet het oude Philips-complex in Eindhoven, waar Cubox probeert om andere denkpatronen en waarden van ondernemers te ervaren. Geintroduceerd door Cubox-ondernemer Wilbert van den Braak (Inpladi), die een paar dagen per week  een vaste werkplek heeft in het historische Glasgebouw van Strijp, bemerken we al snel de essentie van een andere manier van werken: co-creatie. Oftewel, samen denken en samenwerken. Zo’n twintigtal jonge creatieve ondernemers (veelal ZZP’ers als ontwerpers, vormgevers, conceptdenkers, schrijvers, maar ook it-ers en accountmanagers) werken op een individuele werkplek in één grote inspirerende werkruimte die ze ook grotendeels zelf hebben ingericht. Ze werken voor zichzelf en ze werken samen, waardoor ze tegelijk ook een veel serieuzere partij vormen voor grotere opdrachtgevers. En echt ‘de beste ideeën komen aan de gezamenlijke koffietafel’, volgens Wilbert.

    fotoalbum

    fotoalbum

    Out of the box betekent in feite: buiten de kaders werken, anders denken, uit je eigen comfort-zone komen. Thijs van Gerven, o.a. docent bij de Fontys Hogeschool, geeft in een korte, leuke workshop aan hoe wij meestal bezig zijn met patroon denken: heel voorspelbaar en stabiel. Als klein kind wordt ons al aangeleerd om ´netjes binnen de lijntjes te kleuren´ en zo beperken we in wezen de creativiteit. Want juist het denken en bezig zijn buiten die kaders en buiten de lijntjes geeft onverwachte oplossingen en resultaten. Hij laat het ons zelf ervaren, door een eigen restaurant-concept te ontwikkelen, waarbij we uitgaan van drie ongebruikelijke basisvoorwaarden, zoals bijv. geen personeel, geen voordeur en geen keuken.

    Nieuwe economie
    Tijdens de rondleiding door het gebouwencomplex maken we onder meer kennis met een nieuw businessmodel: seats2meet. Oftewel, een gebouw  waar ontmoeten centraal staat. We treffen een groot aantal vergaderruimtes en ontmoetingsplekken in verschillende sferen, zodat je bijvoorbeeld het te bespreken onderwerp of het aantal mensen of aantal uren kan aanpassen aan de ruimte. Het businessmodel is een product van de nieuwe economie, waar diensten met elkaar geruild worden. En dat gebeurt lang niet altijd tegen een geldelijke munteenheid, maar vaak als sociaal kapitaal: de ene dienst (ontwerp) wordt geruild voor een andere (IT-probleem). Drie kernwoorden staan bij dit begrip centraal: relatie - vertrouwen - verbinden. Omdat je deze drie waarden niet echt kunt meten, blijkt het begrip ‘sociaal kapitaal’ voor de fiscus wel enigszins problematisch. Seats2Meet is drie jaar geleden opgezet en was na 5 maanden al uit de rode cijfers. Inmiddels kunnen 9 gezinnen leven van dit businessmodel voor het verhuren en faciliteren van vergaderruimtes.

    In het gebouw Radio Royaal – naast het Ketelhuis – is een industrieel restaurant gevestigd, waar compressors en motoren nog volop zichtbaar zijn. Het blijkt de opmaat voor een inspirerend en afsluitend dinertje, waarbij de linker hersenhelft van menig ondernemer geprikkeld wordt door de rechterhelft. Want het kan dus ook anders. Terwijl je wacht op je eten kun je ook even badmintonnen of schommelen achter de compressors. En zo verteert straks het eten ook weer beter.
    Te laat, maar heel voldaan stappen we rond 21.30 uur in de bus retour Boxmeer en Cuijk. Een enkeling neemt nog ‘een verkeerd cadeautje’ mee die bus in, voor het thuisfront. Iets bekijken en beoordelen vanuit je andere hersenhelft kan best heel interessante resultaten opleveren, toch?

  • do
    04
    apr
    2013

    Op 4 april 2013 bezoekt Cubox de regio-ondernemer van het jaar 2012: Sjors Winkelmolen.
    Samen met zijn vader en een klein team ‘flexibele allrounders’ kopen, verbouwen en runnen zij vanaf 1978 tot heden een aantal recreatieparken onder de naam Eldorado. Anno 2013 is de totale bedrijvigheid verspreid over vijf parken best indrukwekkend. Dan denken we met name aan de ca  2100 campingplaatsen, 1000 ligplaatsen in drie jachthavens, 2 dagstranden, 2000 m2 overdekte speeltuin, een nationaal opererende manege, een evenementencomplex, 7 horecagelegenheden en 2 campingwinkels.

    IMG_3616

    fotoalbum

    Wie zijn schulden betaalt, wordt niet arm
    Winkelmolen noemt veel essentiële kenmerken voor recreatief ondernemerschap.
    “Investeren doen we hier alleen via cash-flow. Zo blijven we financieel altijd met beide voeten op de grond. Onze visie is, dat elke investering moet bijdragen aan het totale rendement. Daarnaast houden we niet van schulden. Groei is bij ons geen doel op zichzelf. Het gebeurt alleen als het nodig is voor het bestaande bedrijf. Een recreatief bedrijf is in feite een seizoensbedrijf. Het aantal zonuren is erg bepalend voor het rendement. Daarom probeert men steeds onafhankelijker te worden van het weer door het creёren van overdekte attracties, zoals de binnenspeeltuin en de manege. Als dienstverleners verhuren ze in feite ‘ruimte, water en beleving met een strikje’.

    Beleving centraal
    En die ruimte die verhuurt wordt is steeds vaker overdekt, zoals bij het eXparc. Een motorcrossterrein met een dak erop. Het bijzondere is dat het hierbij gaat om elektrische motorfietsen. Een aantal Cuboxers krijgt de kans om onder begeleiding een binnen- en buitenrit te maken.

    Volgens Winkelmolen is het met name het belevingsconcept dat de toekomst heeft. Daarom hebben ze ook flink geїnvesteerd in die binnenspeeltuin. In wezen zijn er traditionele attracties zoals klimtoestellen en trampolines, maar dan wel in het belevingsdecor van een kasteel, een trein of een berg. En door de zacht akoestische vloerbedekking kunnen ouders geruisloos genieten als de kids spelen. Ook de luxe Tipi’s, de indianententen buiten, zijn  voorbeelden van dit concept. De Eldoradoparken trekken nu jaarlijks 50.000 bezoekers. Gestreefd wordt naar 350.000 over 10 jaar.

  • do
    31
    jan
    2013

    Het discussieforum over die toekomst bevatte met twee gemeentelijke burgemeesters, de scheidend directeur van de Rabobank èn de voorzitter van de Industriёle Kring Land van Cuijk een aantal regionale ‘zwaargewichten’.

    4 thema’s, 8 stellingen, 110 toehoorders
    Een record aantal Cubox ondernemers en gasten luisterde in de intieme foyer van Hotel Riche naar een heel geanimeerde discussie aan de hand van een aantal stellingen. Deze werden thematisch ingebracht door vier ondernemers: Wiljan Laarakkers (Werkgelegenheid), Sandra Reusen (Toerisme), Berita Cornelissen (Onderwijs) en Toon Ebben (Agribusiness). Zij schoven per onderwerp bij het forum aan. Het geheel stond onder leiding van chef-redacteur van De Maasdriehoek Martijn Schwillens.  Na anderhalf uur discussie voor een zeer aandachtig publiek bedankte Cuboxvoorzitter Emile Willems alle deelnemers voor hun bijdrage met een toepasselijk ‘out-of-the-box’ presentje. Een uitgebreid verslag volgt in de eerstkomende Cubox Nieuwsbrief die in de loop van februari verschijnt en ook op onze website geplaatst zal worden.