• do
    24
    nov
    2016
    MSD Animal Health

    Wie kan en durft een smartnership aan met multinational MSD?

    S m a r t n e r   g e z o c h t  !

    Een beetje gechargeerd zou je kunnen zeggen, dat de legendarische diervoeder-handelaar Wimke de Körver en de (pas overleden) dierenarts-laborant drs. Joop Richter samen aan de Boxmeerse wieg stonden van de huidige wereldspeler op het gebied van diergeneesmiddelen: MSD Animal Health (= het voormalige Intervet). Hun ‘partnership’ in de jaren vijftig droeg sterk bij aan de flinke economische ontwikkeling van het Land van Cuijk.

    Op donderdag 24 november ging Cubox op bezoek bij MSD. Naast een stukje historische ontwikkeling van de onderneming zijn we zeker meer te weten gekomen over allerlei interessante bedrijfsactiviteiten op dit moment. Eén van de boeiendste wellicht voor Cubox-ondernemers, is het zogeheten ‘smartnership’. MSD is namelijk echt op zoek naar kleine(re) toeleveranciers die innovatief bezig zijn en zo van toegevoegde waarde kunnen zijn voor het grootbedrijf. Zoals bijvoorbeeld gebeurd is met de nieuwe cateraar, die met een ander concept de medewerkers in de bedrijfskantine van MSD nu voorziet van betere en vooral warmere maaltijden.

  • do
    22
    sep
    2016
    Cubox op locatie in Stevensbeek, tijdens combi bezoek

    Metameer, middelbare school in Stevensbeek heeft ons een kijk gegeven op het vernieuwend onderwijs.

    “Wist je dat elke student in 2025 rondloopt met kennis van 5 miljard personen binnen handbereik?”. Is het ‘oude’ leren dan nog wel zo effectief? Metameer bereidt haar leerlingen voor op de veranderingen in de arbeidsmarkt en maatschappij. In hoeverre bereid jij je voor op deze generatie? Waarin verschilt het oude leren van nieuwe onderwijssystemen (in wording). Vast staat dat het appels met peren vergelijken was. Berita Cornelissen en Alwi Euverman namen ons mee!

    Onze CUBOX bijeenkomsten stond voor gezelligheid onder het genot van een drankje. Ondernemersfamilie Van Welie uit Stevensbeek weet daar sinds kort wel raad mee en stookt haar eigen likeur. Deze activiteit is toegevoegd aan de dagelijkse teelt en opslag van tonnen appels en peren! Theo en zoon Leon van Welie gaven ons een kijk op de verschillende disciplines van het bedrijf waar onze regio zich in moet herkennen; agri/food en innovatie,  met een “niet lullen maar poetsen” mentaliteit.

     

  • vr
    17
    jun
    2016
    20 Jaar Cubox. ‘Het is maar hoe je er naar kijkt’

    Cubox vierde haar 20 jarig jubileum in de Weijer met het thema: the roaring twenties. Het waren immers twintig behoorlijk dynamische ondernemersjaren. Maar zullen de komende 20 jaren niet nóg veel r(um)oeriger zijn? Vast en zeker, want alle veranderingen gaan nu al exponentieel snel!

    Kwestie van kijken
    Ons verre verleden werd in de theaterzaal van De Weijer belichaamt door een veelzeggend introductiefilmpje van Cubox uit 1996. Naast vier heren ‘in oprichting’, zien we tekst en beeld van de allereerste bijeenkomst in Haps, getiteld: ‘Is Internet een electronische snelweg of een doodlopend pad?’ Inderdaad, de vier oprichters vroegen het zich serieus af. Inmiddels weten we de uikomst. Daarnaast maakte het filmbeeld van de eend óf het konijn, dat voorzitter Emile Willems ons voorhield, één ding overduidelijk: veel zaken zijn een kwestie van kijken. Wat zie ik wel en wat zie ik niet? Als hij ons vervolgens het beeld van een paar blote mensen toont, terwijl je er toch echt ook negen dolfijnen in kunt zien, is er geen twijfel meer: denk bij oplossingen meer out of the box,  kijk vooral ‘verder dan je neus lang is’.

    Zwartwit foto’s en blauwe fietspetjes
    Het lustrum werd mede gestalte gegeven door diverse sfeermakers. Zo werden de twee afscheid nemende (mede)oprichters - Ted Seijnder en Marco van de Plasse - persoonlijk van huis opgehaald door twee oud-Cuboxers van de Hapse connectie in twee heerlijke oldtimers (Mercedessen uit ca. 1958).

    Bij De Weijer liep vervolgens iedereen via de rode loper naar binnen en kon daar naast de feestelijke bubbels, ook historische zwartwit filmpjes bekijken van Charlie Chaplin, terwijl in de foyer een beginnend fotograaf klaarstond om je te vereeuwigen in ‘the oldfashioned way’. In de refter had de keuken-brigade kleurrijke amusehapjes gecomponeerd.(Al vroegen velen zich wel af, of er nog een hoofdschotel zou worden geserveerd!). Een pianist en zangeres hadden de taak voor de muzikale achtergrond te zorgen. Daarna kreeg de historie van Cubox gestalte in de theaterzaal via een gedenkwaardig filmpje uit de oude doos en een helder in elkaar gezet toekomstperspectief. Ook de twee eerder genoemde heren werden in de schijnwerpers gezet met een fraai erelidmaatschap.

    Vervolgens kwam het theatrale hoofdmenu van de avond: tonprater Rob Scheepers. Met zijn talloze oneliners veroverde hij het Cubox-publiek al heel snel. ‘Ach, sommige mensen zijn zo lelijk dat ze weer mooi zijn’. Via zijn aanstekelijke glimlach en zijn aantekenboekje, vertelde hij de ene grap na de andere. Niet voor niets memoreert Jochem Meijer over hem: ‘De koning van de minimop, dat is Rob in een notendop’. En dat is natuurlijk een kwaliteit op zich. In de theaterzaal werd de show afgesloten met een speciale versie van de quiz ‘Petje op, petje af’. In de Goodie Bag van Cubox (de CuBoxGoody) - die na afloop als gift kon worden meegenomen - zaten namelijk naast interessante voordeelbonnen, ook 20 grappige kinderfietsjes, die niet in deze box konden. Verloten is dan een optie, maar een quiz leek gepaster. De 20 gelukkige ondernemers moesten nadien wel meteen worden tegengehouden om niet zelf een ererondje te maken op het fietsje, want het bleken wel echt kinderfietsjes te zijn…

    Kapel
    Het slot van de avond vond plaats in de kapel van De Weijer. Naast het dessert en de zwartwit sfeerfilmpjes, probeerde een dj ons de nodige feestelijke variaties te laten beleven. De akoestiek bleek echter niet opgewassen tegen de graag pratende en netwerkende Cuboxers. Een beetje jammer.
    Het lustrum zit erop. Twintig jaar Cubox. Gestart met 32 leden. Nu maar liefst 125. Op naar de volgende mijlpaal. Petje op, petje af!

  • do
    31
    mrt
    2016

    31 Maart: Brand in je bedrijf
    Rook lezen en niets zeggen

    fotoalbum

    Fotoalbum

    Samen in ‘een bakkie’ op 32 m
    Gespreksleider Paul Thoonen vroeg aan het begin van de forumdiscussie over ‘brand in je bedrijf’: wie denkt hier dat ie z’n brandzaakjes goed geregeld heeft wat betreft zijn/haar bedrijfsverzekering? Ongeveer de helft van de ruim honderd Cubox-toehoorders stak de vinger op. Toen echter aan het eind van de discussie nogmaals deze vraag werd gesteld, durfde vrijwel niemand zijn vinger meer op te steken. Dat zei genoeg!

    In de brandweerkazerne van Cuijk was 31 maart commandant Marc Driessen onze gastheer. Hij en een aantal van de 27 mannen en 2 vrouwen van het korps lieten ons hun materieel en enkele exclusieve ‘hoogstandjes’ ervaren. Zo mochten we de enorme knipschaar (van ca. 60.000 Euro) hanteren, die bijvoorbeeld gebruikt wordt bij bevrijdingen na auto-ongelukken. Bij de brandspuit met een druk van 30 bar kon je voelen hoe schrap je jezelf moest zetten en de specifieke hoogwerker bracht ons vastgegrendeld in een bakkie op 32 meter hoogte, met fraai uitzicht tot voorbij Boxmeer.

    Vooraf deelde Driessen met ons enkele kengetallen van Brandweer Brabant Noord. Deze organisatie telt vier teams met zo’n 1000 vrijwilligers en 200 professionals. Beide groepen krijgen precies dezelfde opleiding van 2,5 jaar. Beide groepen ontvangen ook salaris, alleen de vrijwilligers worden louter betaald naar ‘aantal keren van uitrukken’. En dat waren er in 2015 in Cuijk 162 stuks, waarvan 42% voor een brandmelding, 26% voor een ongeval en de rest voor  zogeheten ‘serviceverlening’. Per jaar zijn er 40 oefenavonden van twee uur, moet je als brandweerman binnen 3 à 4 minuten present kunnen zijn in de kazerne en binnen 8 minuten moet een wagen aanwezig zijn op de plaats des onheils. Maar het allerbelangrijkste, aldus Driessen, is ‘het goed lezen van de rook’. Die bepaalt vooral hoe je te werk moet gaan bij een brand en met welke middelen.

    ‘Je verzekeraar is je grootste vijand’
    Vezekeringsexpert en tussenpersoon Lambert Blonk zei het na de forumdiscussie niet ten onrechte: ‘ik weet niet meer onder welke tafel ik vanavond moet kruipen’.  De belevingsverhalen van de brandgedupeerden Patrick Michiels, directeur van Prime Time Entertainment uit Cuijk en Nico van Eeden, van het gelijknamige autoschadeherstelbedrijf, spraken boekdelen. Bij brand in je bedrijf is het eerste wat je moet doen: contact opnemen met een gespecialiseerde advocaat of contra-expert. Want zij nemen het op voor jou en jouw belangen, terwijl je verzekeraar vooral uit is op ‘het beperken van de uitkering’. En zeker na de eerste uren van de brand, zijn de verzekeraars flink in de weer om ‘bij ons gedupeerden antwoorden los te krijgen en dingen vast te leggen die later tegen ons gebruikt kunnen worden’.

    Daarom is het allerbeste advies van advocaat Eugene van Kempen en contra-expert Klaas Koolen: ZEG IN EERSTE INSTANTIE VOORAL NIETS! Laat het verhaal over aan de experts en probeer je als gedupeerde  – na je emoties – te concentreren op de voortgang van je bedrijf. En waar Michiels het ‘geluk’ had, dat hij via ondernemer Pierre Hermans meteen in contact kwam met Van Kempen, die hem volledig ontzorgde, waardoor Michiels al binnen het jaar na de brand z’n gloednieuwe bedrijf kan openen, is van Eeden nog steeds verwikkeld in de juridische ellende na de brand van een aantal jaren geleden. ‘Aasgieren zijn het, alleen maar uit om mij dingen in de mond te leggen’. Van Kempen: “Spreken over schade is vaak een soort oorlogstaal. Verzekeraars zijn vooral uit op hiaten, op zaken die niet kloppen. Niet in je bedrijf, en niet in je polis. Als je denkt ‘ik ben (goed) verzekerd’ zegt dat dus niets!”Expert  Klaas Coolen vult aan: “Je hebt ALTIJD het recht op een contra-expert. Doe dit in ieder geval. Hij wordt dan je vertrouwenspersoon. Natuurlijk is de polis wel de leidraad, maar het lezen en interpreteren ervan is deskundigenwerk. Pas als de dekking (risico-analyse) goed is bekeken, komt de schaderegeling aan bod. Het gaat steeds stap voor stap”.
    Overigens is één van de meest precaire punten bij de brandverzekering van een bedrijf de zogeheten NEN- 3140 norm. Een rapport, dat de elektrotechnische installaties van een bedrijf beoordeelt en normeert. Specialist Rob Huting: “ Over die installaties maken wij een zorgvuldig rapport. Vaak staan daar enige verbeterpunten in. En hier gaat het om: als je die als ondernemer niet uitvoert, kun je ‘hangen’. Want de verzekeraar bekijkt vaak het eerste of die mogelijke verbeterpunten wel of niet zijn gerealiseerd”.
    Zo maakten de heren- deskundigen ons bewust van tenminste drie kernpunten: 1. De brand-verzekeraar is niet bepaald je vriend als het op uitkeren aankomt. 2. Laat het (brand)verhaal over aan je eigen advocaat/specialist. 3. Voer de NEN-norm rapportage volledig uit.

     

  • do
    28
    jan
    2016

    Young Talent Group ontmoet Cubox-ondernemers
    Hoe trek je robots over de streep?

    Fotoalbum

    Het hoofdprogramma van de Cuboxsessie op 28 januari in de schouwburg van Cuijk bestond uit verschillende ontmoetingen met de Young Talent Group. Eerst was er een presentatie van hen op de bühne van de schouwburg, terwijl Cuboxleden toekeken vanuit de zaal. Via het vragenspel ‘over de streep’ konden we een beetje kennismaken met hun meningen. Het waren tamelijk algemene vragen, zoals ‘Wie is er voor één Land van Cuijk?’ en ‘Vind jij, dat jezelf al een positieve bijdrage hebt geleverd aan deze regio?’ Door over een denkbeeldige streep te lopen of juist te blijven staan, werden de schapen uit deze groep talenten enigszins van de bokken gescheiden. Veel boeiender waren hun pitches, die erop volgden. De Young Talents hadden zich in zes groepjes verdeeld en elk groepje had een idee of een plan dat ze moesten verdedigen in één van de zes kleedkamers van de schouwburg. Hiervoor kregen ze 2 minuten presentatie + 8 minuten discussie met een groep Cuboxleden, die elke 10 minuten rouleerde. Naast het aanhoren van hun specifieke plan, was het vooral de bedoeling dat Cubox-ondernemers adviezen zouden geven inzake die ideeën en – natuurlijk - was ook een mogelijke deelname bij de uitvoering middels een stukje sponsoring ‘van harte welkom’.

    Foodtrucks en het eigen Imago
    Er kwamen verschillende erg interessante initiatieven en ideeën voorbij van deze Young Talents. Zo komt er drie september 2016 in De Weijer een heus ‘Foodtruck festival’, met speciale streekgebonden voedselcomponenten. Een reactie vanuit Cubox was ondermeer ‘zeker te letten op goede en originele foodtruck-sponsorpakketten om zo die ondernemers over de (sponsor)streep te trekken’. (Een persoonlijke noot, die ter plekke is ingebracht: betrek er ook jonge gasten bij van andere culturen! Niet alleen vluchtelingen, maar juist ook uit de bestaande Marokkaanse, Turkse en Chinese gemeenschappen. Integreren in een samenleving gebeurt vaak het eerst via het voedsel en de muziek. Bovendien, jong ontmoet hier jong en zo kan er hopelijk wat meer positief contact gelegd worden met de andere culturen in onze regio, die nu vaak aparte eilandjes vormen. Een goed nieuw plan biedt hopelijk nieuwe kansen voor contacten).
    In een andere kleedkamer was een bestuursgroepje van de YTG ‘op zoek naar de eigen identiteit van de Young Talents’. Een antwoord vanuit Cubox luidde: ga eerst eens opzoek naar de ‘Why’-vraag. Van daaruit kom je vanzelf verder.

    Robotmakers
    Commercieel waarschijnlijk de meest interessante pitch, was die van de Robotmakers Kay Lucas, Marnix Menting en Han Peters. Zij willen mbv spraakmakende robots interesse wekken voor techniek bij leerlingen van middelbare scholen. (14-15-16 jarigen). Ze zijn al met een pilotproject bezig bij TechnoPromo, maar zoeken nog wat verdieping van het project. Een aanrader voor hen is, om contact op te nemen met ondernemers van de Industriele Kring, zoals de directeuren Ton de Weerd (Marel) en Chris Kepser (Kepser Metaal). Waarschijnlijk kunnen de heren deze roboticagroep ook nog wat financiële onder-steuning bieden, want dit project lijkt een mooie manier om  jongeren in de regio te houden!

    Verwarring
    Op twee manieren was de start van deze Cuboxsessie in de Cuijkse Schouwburg wat verwarrend. Eerst was er de denkbeeldige waterscheiding tussen een Rabo-event (beneden in de schouwburg) en het Cuboxevent (boven). Vervolgens bleek het woord ‘verwarring’  een onverwacht hoofdkenmerk voor de huidige schouwburg, ons toegedicht door (bouw) woordvoerder Karel Franke. Deze verving de zieke directeur Sjoerd Meijer. Als inleider geeft hij meerdere karakteristieken voor de nieuwe schouwburg, maar ‘een mooie verwarring’ is zijns inziens één van de belangrijkste. We zien - bijvoorbeeld - dezelfde trappenhuizen als voorheen, maar ze liggen nu wel op totaal andere plekken.

    En ook de verschillende ruimtes lijken hetzelfde, maar ze zijn tegelijk wel een heel stuk ‘opgeschoven’. Verder schetst hij de schouwburg als een ontmoetingsplek en inspiratiebron. Voor cultuurbezoekers uit de wijde regio, maar zeker ook voor het bedrijfsleven. Ook  herinnert hij ons even aan het langdurige gesteggel over de plek waar het theater moest komen. ‘Ik ben blij’, zegt Franke. ‘dat het theater hier, op deze centrale plek staat. In het hart van Cuijk. Deze plek staat namelijk al 40 jaar in het collectieve geheugen van de gemeenschap. want als je zo’n plek verandert, duurt het zeker15 à 20 jaar voordat deze weer die status krijgt’. Tenslotte vindt hij dat ‘Het Land van Cuijk vooral trots moet zijn op zijn schouwburg, met zoveel ruimte(s), zoveel theatermogelijkheden en zo’n grote uitstraling. Menig schouwburgdirecteur, aldus Franke, ‘is hier hartstikke jaloers op’.

    Cuboxbokaal voor Peter-Paul Kissels
    Ook de Cubox-wissel-bokaal werd gelukkig weer uitgereikt aan een nieuwe, spraakmakende ondernemer: Peter-paul Kissels. De directeur van Cultureel Centrum De Weijer in Boxmeer kreeg hem overhandigd door voorzitter Emile Willems ‘vanwege zijn grote reeks culturele en sociaal-economische initiatieven in de hele regio en Boxmeer in het bijzonder’. Niet voor niets was deze ondernemer afgelopen jaar genomineerd voor de Ondernemersprijs van het Land van Cuijk en Maasduinen. (Eigenlijk jammer dat het ‘maar’ een wisselbokaal is, temeer daar het miniscule woordje ‘wissel’ nog wel eens vergeten wordt bij de uitreiking).