Evenement details:

  • do
    09
    okt
    2014

    De Wereld van Weemen via Google Glass

    40 Jaar druk, druk, drukker
    Tien oktober 1974 begonnen Tiny en Ria Weemen met een drukkerijtje, ergens op een zolderkamer, na het dagelijkse werk van Tiny. Precies veertig jaar later - op één dag na - vieren beide Hapsenaren hun veertigjarig drukkerijjubileum, is het bedrijf overgedragen aan de zonen Maarten en Twan, werken er 74 mensen en zijn totale communicatie, duurzaamheid en proactief bezig zijn met de nieuwe informatie-technologie het leidend beginsel in de onderneming. Vooral dit laatste is interessant voor veel (Cubox)ondernemers: hoe past een bedrijf nieuwe communicatievormen zoals Google Glass en Augmented Reality, toe in het bedrijf.

    IMG_6316--BerryPoelen-

    fotoalbum

    Op pre-lustrumdag 9 oktober leidt kersverse directeur Maarten Weemen ruim 100 Cubox-ondernemers door het jubilerende familiebedrijf. Eerst met beelden door de historie van de onderneming. Later met zijn kompaan Twan, zijn ouders en enkele medewerkers door het fysieke gedeelte van het bedrijf, via de verschillende afdelingen. In de feesttent verschijnen in grootbeeld en in vogelvlucht een aantal opmerkelijke jaartallen uit de bedrijfsgeschiedenis. Zo treedt Maarten (zelf) in 2001 het bedrijf binnen via een grafische opleiding en komt Twan erbij in 2005 als de meer commerciële man, nadat hij zijn tennisloopbaan heeft moeten beëindigen. In 2010 vindt de start van de bedrijfsoverdracht plaats van de ouders naar de zonen. In 2012 verwerft het bedrijf zijn vijfde vestiging en anno 2014 is ook nummertje zes een feit..

    3 Kernwoorden
    De visie van het (nieuwe) Weemen is samen te vatten in drie kernwoorden:
    1.Totaalleverancier. 2. Duurzaamheid. 3. Innovatie
    (Zelf zeggen ze: ontzorgen)

    De omschakeling naar totaalleverancier houdt in, dat er vooral een omslag plaatsvindt van productgericht - naar ketengericht produceren. Dit vraagt een omschakeling in het grafisch proces, maar ook in de wijze van denken. (Bijvoorbeeld de vaste templates die men nu maakt voor de eigen nieuwsbrieven van klanten). Duurzaamheid is een item dat Weemen al heel lang koestert. Een scala aan bewijzen getuigt hier van, zoals de diverse ISO-certificaten, het gebruik van groene stroom, en de toepassingen van FSC-papier en bio-inkten.
    Een innovatieve ontwikkeling binnen de drukkerij is  een toepassing als ‘augmented reality’. Bij het drukwerk – een brochure, een nieuwsbrief, etc. – wordt als belevings-element bijvoorbeeld een filmpje toegevoegd. Terwijl je de brochure van (bijv.) Ikea leest, kun je via een filmpje precies zien en ervaren hoe die fantastische kast of bank of tafel, straks in jouw eigen woonkamer geplaatst kan worden.

    Wonderbril
    Een andere opvallende  innovatie is het begrip ‘Google Glass’.Harrie van der Maat showde ons de (on)mogelijkheden van deze wonderbril. Opmerkelijk genoeg waarschuwde deze trendwatcher in zijn praatje regelmatig voor de beperkingen en gevaren van deze bril. Met name noemde hij het mogelijk ‘levensontwrichtende karakter’, door het altijd en overal gebruik kunnen maken van deze moderne communicatietechnologie!  Daarnaast hield hij ook een (commercieel) positief betoog over de wonderbril, met als grootste voordelen: het hands free gebruik, de gemakkelijke draagbaarheid en de controle op afstand.
    De praktische toepassingen van de bril lijken nog het meest betekenisvol te zijn.
    Zo kun je via GG (Google Glass) direct wegschades laten zien en beoordelen door gemeentes of infrastructuurbedrijven. En ónder de verschillende wegen kun je problemen met leidingen van gas of electra direct traceren. Ook voor makelaars kan GG heel handig zijn: zo kun je het aangeboden huis direct ‘bezichtigen’. Ook een defect aan een auto is voor onderhoudsmonteurs via GG gemakkelijker te duiden. Maar uiteindelijk relativeert Van der Maat het product GG ook. In feite zou de bril evengoed een armband kunnen zijn of een polshorloge. Bovendien lijkt de bril toch wel erg veel op een smartphone, alleen lijkt GG wel wat draagbaarder. En de prijs? Voor € 1700,- heeft u er eentje op uw neus, maar de prijs zal wel snel gaan dalen. Dus nog even geduld hebben wellicht ...

    De fysieke rondleiding na de twee inleiders zorgde eigenlijk voor de echte beleving van het Weemenbedrijf. Want je rook de inkt, je proefde het papier, je hoorde de persen, je voelde de ‘rust’ en je zag zelf door die ene bril wat je hoopte te zien: een wondertje van techniek. (En dan hebben we het nog niet eens over de wonderpen, die zomaar even als schrijf- en drukgadget beleefd kon worden).

    Foto’s: Hagemann Fotografie - Cuijk Berry Poelen